انتقال جنگ بی پایان

کلـــــــید داران بهشت


پایگاه اطلاع رسانی گروه هنری کلید داران بهشت ارومیه

مطالب سايت

جنگ بی پایان

توسط:  | در: 15 مهر 1391برچسب:, | موضوع:<-PostCategory->

 

شیطان گفت به سبب اینکه مرا به بی راهه افکندی، من هم برای فریفتن آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست. آنگاه از پیش رو ،از پشت سرو از طرف راست واز طرف چپشان بر آنان میتازم و بیشتر شان را شکر گذار نخواهی یافت ( سوره ی اعراف آیه ی16و17)

امام باقر علیه سلام میفرماید خود شیطان هجوم از چهار طرف را تفسیر میکند:1) هجوم از روبه رو"آخرت را برای آدمی سهل وآسان میکنم" 2) هجوم از پشت سر " مردمان را به جمع آوری مال ها فرمان میدهم، و آنان را ازدادن حقوق –واجبی که خداوند در اموالشان قرار داده – باز میدارم، تا برای وارثان و بازماندگان در پشت سر خود ،به ارث گذارند." 3) هجوم از سمت راست " من با آراستن بی راهه ها ونیکو سازی شبه ها، دین آنها را تباه خواهم کرد." 4) هجوم از سمت چپ " من لذت های -حرام -را برای انسان، خواستی و دوست داشتنی می کنم و خواهش های نفس را بر جان ها چیره می سازم" (تفسیر المیزان جلد 8 ص 73)

 

سیاست های اصولی دشمن:

هر دشمنی برای پیکار و از پادر آوردن حریف خود، متناسب با اوضاع و شرایط مبارزه اصولی را بر می گزیند و به عنوان خط مشی کلی بر مبنای آنها، راهکارها و مراحل عملیات را برای دستیابی به مقصد، برنامه ریزی میکند. عواملی که در تعیین سیاست های اصولی نقش اساسی دارند سه عاملند:الف) اهداف کلی مبارزه ب) موقعیت،توان و تجهیزات خویش ج) موقعیت، توان وتجهیزات دشمن

شیطان در مبارزه اش از سیاست تدافعی استفاده نمیکند ،از سیاست ضربه وگریز هم استفاده نمیکند،بلکه سیاست های اصولی دشمن عبارتند از:

1)    سیاست هجوم همه جانبه

2)    سیاست کمین و بهره گیری

3)    سیاست گام به گام و به تدریج

4)    سیاست پیگیری و دوام

5)    سیاست هجوم جمعی  

 

سیاست کمین و بهره گیری از غفلت:انسان کمین نمیخورد وره به سلامت میبرد مگر اینکه، غافل گیر شود.

ما انسانها مسافریم، باید ازاین دنیا، توشه برگیریم و با تجهیزات مناسب راه را ادامه دهیم.امازرق وبرق دنیا از یکسو وآرزوهای دور از سویی دیگر،وخواهش های نفس از ضلع سوم و... ما را به خود مشغول میکند، واین دل مشغولی موجب غفلت است و ادامه ی این غفلت فاجعه آفرین خواهد بود، چون کم کم فراموش میکنیم  که ما رونده ایم و راهی داریم و مقصدو مقصودی.

ازنظر غفلت انسانها به 2دسته تقسیم میشوند:1) کسانی که غفلتشان به اوج خود رسیده و از هویت واقعیشان چنان فاصله گرفته اند که با آن بیگانه شده اند، امیرمومنان این گروه را چنین ترسیم میکند: کسی که ازخود بیگانه و به غیر خود مشغول شد،درتاریکی ها سرگردان ودرهلاکت غوطه ور میشود،وشیطان ها اورادرغفلتش به پیش میبرندوکارهای زشت اورا در نظرش زیبا نشان میدهند.

انسان ازخود بیگانه،بی خبر از راه وچاه، در بی راهه ها گرفتار شده و با سرگردانی در تاریکی ها،در نهایت طعمه ی دشمن میشود.

2)کسانی که غفلتشان لحظه ای است: اگرغافل شوندودشمن همان دم بخواهد وسوسه کند وآنان را به کمین اندازد بی درنگ چشم بازکرده و با هوشیاری و با قدرت تقوا از دام دشمن به سلامت میگذرند. قرآن کریم این دوگروه را با بیان معجزه آسای خود، بصورت زیبا به تصویر کشیده:

"درحقیقت کسانی که از خدا پروادارند،چون وسوسه ای از جانب شیطان به ایشان رسد خدارا به یاد آورندوبه ناگاه بیدار شوند و شیطان ها برادرانشان را به گمراهی میکشانند وکوتاهی نمی کنند"

بیدار باشیم دشمن طواف کننده است،یعنی به دور دل انسان می چرخد و به انتظار غفلت ماست، اگر غفلت کردیم بی وقفه چشم بصیرت باز کنیم وفریب نخوریم، غفلت ها ولغزش ها را با استغفارجبران کرده وبا توبه،درون سازی کنیم. کمین دشمن مثله دست انداز است که با هربارافتادن درآن گودتر میشود تا آنکه خدای ناکرده توان نجات وادامه  حرکت به کلی از بین میرود. برای ما مسافران هرچیز وهرموقعیتی ،مانند مال،مقام،همسر،فرزند،حتی عبادت(داستان عابد در ایمیل قبلی)، ممکن است خوش آیند جلوه کندکه در واقع مایه ی غفلت و کمین دشمن است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: